#tydzieńwIndonezji: 11 styczeń 2020

Zapraszam na kolejne wydanie wiadomości z Indonezji. Dziś przeczytacie o kolejnym tygodniu zmagań z powodziami, kontynuacji sporu dyplomatycznego z Chinami, walce z plastikiem w Dżakarcie oraz obniżkach cen benzyny. 

Powodzie w Dżakarcie 

Trochę ponad tydzień po tragicznej, noworocznej powodzi, która nawiedziła Dżakartę i okolice przyszedł czas na podliczanie strat i szukanie osób za to odpowiedzialnych. 

Według danych podanych przez prezydenta Joko Widodo w powodziach w Dżakarcie, Bogor, Bekasi, Depoku, Tangerang i Lebak życie straciło 67 osób, 36 tysięcy musiało opuścić swoje domy. Władze przygotowały 128 schronisk dla ofiar, rozdawano tam ubrania, leki oraz jedzenie. Ponadto wszystkie osoby dotknięte powodzią mają dostać zapomogi finansowe. Uruchomiono mobile punkty w których ofiary mogą w przyśpieszonym tempie uzyskać duplikaty utraconych dokumentów. Swoją pomoc zaoferował Singapur który wysłał do Dżakarty oddział ratunkowy, władze tego kraju przekazały też 50 tysięcy dolarów singapurskich na pomoc ofiarom. Agencja Meteorologii, Klimatologii i Geofizyki poinformowała, że wojskowe samoloty rozpoczęły rozpylanie soli w chmurach co ma pomóc w kontrolowaniu opadów deszczu.  

Według pierwszych, wstępnych szacunków straty wywołane powodzą mogą przekroczyć 10 trylionów rupii [2.7 miliarda złotych]. Oprócz domów i samochodów ucierpiało też 290 szkół, 300 sklepów oraz mnóstwo zakładów produkcyjnych i fabryk. Roy Mandey z Indonezyjskiego Stowarzyszenia Sprzedawców (Aprindo) ocenił, że starty w jego branży z tytułu zniszczonych towarów w zalanych wodą sklepach które nie funkcjonują od początku roku mogą wynieść 980 miliardów rupii [250 milionów złotych].  
 
Już kilkuset mieszkańców Dżakarty podpisało się pod pozwem zbiorowym przeciwko władzom miasta. Według nich syreny alarmowe które powinny ostrzec mieszkańców nie zadziałały, wielu świadków zeznaje, że o nadchodzącej fali powodziowej dowiedzieli się od policjantów którzy chodzili od domu do domu i pukali w drzwi. Gdyby syreny zadziałały wcześniej to wiele osób miałoby czas wyjechać swoimi samochodami z zagrożonych terenów oraz przenieść najbardziej wartościowe przedmioty oraz dokumenty co bez wątpienia zmniejszyło by skalę zniszczeń.  
Podobne pozwy pojawiały się wcześniej. Po powodzi w 2002 i w 2007 sądy całkowicie odrzuciły roszczenia mieszkańców, po powodzi z 2017, w dwóch oddzielnych sprawach, sądy częściowo przyznały rację mieszkańcom.  

Oliwy do ognia dolały informacje o licznych zaniechaniach w sprawie uregulowania rzek przepływających przez miasto. W 2018 na ten cel przeznaczono 2 tryliony rupii [552 mln zł.], w 2019 roku 1.75 tryliona rupii [483 mln zł.] natomiast w tym roku zaplanowano na to jedynie 1.48 tryliona rupii [408 mln zł]. Budżet na regulację rzek z roku na rok jest obcinany, jednocześnie w połowie tego roku ma w Dżakarcie odbyć się wyścig Formuły E na który miasto wyda 1.6 tryliona rupii [441 mln zł]. Tak więc jeden wyścig samochodów eklektycznych w centrum miasta będzie kosztować więcej niż roczny koszt regulacji rzek przepływających przez miasto. Według wielu ekspertów jedynym sposobem na rozwiązanie problemu powodzi jest poszerzenie oraz pogłębienie wszystkich rzek połączone z wysiedleniem wszystkich ludzi mieszkających w odległości mniejszej niż 50 metrów od obydwu brzegów.  

Powodzie w Dżakarcie ( BETWEEN PHOTOS / ADITYA PRADANA PUTRA)

Konflikt dyplomatyczny między Indonezją a Chinami o wyspy Natuna. 

Wyspy Natuna leżą na morzu Południowochińskim, 600 kilometrów od Singapuru i wchodzą w skład indonezyjskiej prowincji Riau. Na grafice udostępnionej przez prezydenta Indonezji na jego Facebookowi profilu widać dokładnie o którą wyspę chodzi. Warto dodać, że w pobliżu tej wyspy znajdują się jedne z najbogatszych złóż gazu ziemnego na świecie.  

Chiny uznają wyspę za terytorium należące do Indonezji ale roszczą sobie prawa do jej okolicznych wód na mocy nieuznawanej przez nikogo innego na świecie ‘linii dziewięciu kresek” czyli zbioru kropek na mapie wyznaczonego jeszcze w 1947 roku i obejmującego większość terytorium morza Południowochińskim, co spowodowało wejście Chin w spór terytorialny z Wietnamem, Filipinami, Malezją, Brunei i Taiwanem.

Od 19 grudnia ponad 60 chińskich kutrów i dwa okręty straży przybrzeżnej wpłynęły na indonezyjskie wody terytorialne w pobliżu wyspy Natuna. Mimo iż Indonezja wezwała do swojego MSZ chińskiego ambasadora oraz wystosowała skargę dyplomatyczną do władz chińskich Pekin odrzucił oskarżenia Indonezji argumentując, iż jest to ‘tradycyjny obszar połowu ryb wykorzystywany od wieków przez chińskich rybaków”.  
Jakoż, że metody dyplomatyczne zawiodły to prezydent Indonezji zarządził wysłanie w sporny region ośmiu okrętów wojennych, dwóch samolotów patrolowych, łodzi podwodnych, 600 dodatkowych żołnierzy oraz poderwanie myśliwców F-16 które mają patrolować okoliczne wody. Sam prezydent Joko Widodo udał się na wyspę Natuna by symbolicznie pokazać do kogo ona należy.  

Prezydent Joko Widodo i indonezyjska marynarka na spornej wyspie Natuna (Image: GETTY)

Niektórzy komentatorzy wzywali żeby iść za ciosem i wydalić chińskiego Ambasadora z Dżakarty oraz zawiesić wszystkie, wspólne inwestycje oraz projekty. Jednak według informacji z czwartku wszystkie chińskie kutry oraz statki chińskiej straży przybrzeżnej opuściły indonezyjskie wody.  


Tydzień bez afery korupcyjnej w Indonezji to tydzień stracony.  

W myśl tej zasady mam dla was dwie wielkie skandale korupcyjne z tego tygodnia.  
Pierwszy dotyczy Saifula Ilah który był Bupati Sidoarjo (odpowiednik wójta gminy) w mieście Sidoarjo (Jawa Wschodnia) . Sidoarjo leży tuż obok Surabayi, drugiego największego miasta w Indonezji. Saiful Ilah jest oskarżony o ustawianie przetargów publicznych, w trakcie zatrzymania w jego biurze zabezpieczono plecak w którym znajdowało się 350 milionów rupii [96 tysięcy złotych] w gotówce. Oprócz niego zatrzymano też pięciu innych, bardzo wysoko postawionych urzędników przy których znaleziono łącznie 1.8 miliarda rupii [490 tysięcy złotych]. Aresztowania odbyły się niemal na ‘gorącym uczynku’ tuż po tym gdy urzędnicy wzięli pieniądze.  

Saiful Ilah w obstawie policji ( Tribunnews / Irwan Rismawan)

Druga, bardzo świeża i wciąż rozwojowa sprawa dotyczy Wahyu Setiawana. Był on, bo w piątek został zwolniony, jednym z najwyższych rangą komisarzy w KPU (indonezyjska Państwowa Komisja Wyborcza). Wraz z ośmioma innymi osobami został on aresztowany w środę na lotnisku w Dżakarcie. Postawiono mu zarzuty przyjęcia korzyści majątkowej w wysokości 600 milionów rupii [165 tysięcy złotych] w zamian za to by tak ustawił wyniki zeszłorocznych wyborów aby Harun Masiku został posłem w wyborach parlamentarnych. 
Sam Harun Masiku jest posłem aktualnie rządzącej partii PDIP (Demokratyczna Partia Indonezji – Walka). Z tej samej partii wywodzi się aktualny prezydent Indonezji Joko Widodo. W dniu kiedy publikuje ten tekst Harun Masiku jest poszukiwany przez policję, partia PDIP nie zabrała głosu w tej sprawie ani nie wydała oświadczenia. Komisja ds. Zwalczania Korupcji która bada sprawę nie została też wpuszczona przez ochronę do biura partii PDIP w Dżakarcie.   

Wahyu Setiawan w obstawie policji ( BETWEEN PHOTOS / Demons Reviyanto)
Nowe cele indonezyjskiej polityki zagranicznej  

Minister Spraw Zagranicznych Indonezji Retno Marsudi w trakcie swojej konferencji w Dżakarcie przedstawiła kierunek działań swojego ministerstwa na kolejne lata. 
W tym tygodniu wszyscy indonezyjscy ambasadorzy mają zostać wezwani do kraju na spotkanie w Dżakarcie. Celem spotkania ma być wzmocnienie indonezyjskiej dyplomacji. Najważniejszymi zadaniami są: ochrona obywateli Indonezji, ochrona indonezyjskiej suwerenność i tożsamości narodowej oraz wzmocnienie przywództwa Indonezji na szczeblu regionalnym i globalnym. Dodała także cel rozbudowy i modernizacji infrastruktury dyplomatycznej. Indonezja dąży do szerszej globalnej i regionalnej współpracy gospodarczej poza regionalnym blokiem gospodarczym ASEAN. 
W tym roku Indonezja będzie organizatorem wielu ważnych, międzynarodowych konferencji. Obejmują one min. Światowe Forum Ekonomiczne w sprawie ASEAN, Szczyt Przemysłu HALAL, Międzynarodową Konferencja na temat Dyplomacji Cyfrowej, Forum Biznesu: Indonezja, Ameryka Łacińska i Kraje Karaibskie oraz Forum energetyczne Indonezji i Bliskiego Wschodu.
Retno Marsudi zapowiedziała także większe wparcie dla indonezyjskich firm operujących poza granicami kraju, tutaj wymienia się min. Gojek, Pertamina czy Indofood. Ponadto ogłosiła iż rząd Indonezji zaangażowany jest w 285 zagranicznych inwestycji o wartości 14.3 miliarda dolarów.  

Obniżki na stacjach benzynowych.  

Pertamina czyli największy, państwowy dostawca paliw w Indonezji ogłosiła iż z nowym rokiem wchodzi obniżka cen paliw. Zarówno benzyna jak i diesel stanieją od 6 do 13%. I tak za Pertamax Turbo (98 okanów) zapłacimy 9.900 rupii [2.73 zł], za Pertamax (92 oktany) 9.200 rupii [2.54 zł], a za najpopularniejszy Peralite (90 oktanów) 7600 rupii [2.10 zł]. Diesel stanieje do 10.200 rupii [2.80 zł].  
Pertamina Preminum (88 oktanów), benzyna która jest dotowana z budżetu państwa będzie sprzedawana po starych cenach czyli 6400 rupii [1.77 zł]. 

Walka z plastikiem w Dżakarcie.  

W Dżakarcie od stycznia wchodzi ban na plastikowe torby. Wszystkie sklepy oraz markety będą musiały zapewnić swoim klientom opakowania wykonane z materiałów biodegradowalnych. Władze liczą na to, że nowe przepisy zmniejszą ilość odpadów w mieście o 14%. Sklepom które nie dostosują się do nowych przepisów będą grozić kary finansowe. 
Jednakże zakaz nie wchodzi natychmiast. Wprowadzono okres przejściowy który potrwa do lipca 2020 i w tym czasie sklepy będą musiały się dostosować do nowych przepisów.  

Poparcie dla rządu w walce z radykalizmem 

Czternaście organizacji zrzeszonych w Organizacji Przyjaźni Islamskiej (LPOI) wyraziło w piątek poparcie dla rządu, który kontynuuje walkę o wyeliminowanie radykalizmu w kraju o największej populacji muzułmańskiej na świecie. Na spotkaniu z Ministrem Bezpieczeństwa Mahfudem M.D. w Dżakarcie grupa stwierdziła, że podziela pogląd rządu, odrzucający ruchy mające na celu utworzenie ponadnarodowego imperium islamskiego lub kalifatu. Grupa wyraziła również swoje podziękowania dla rządu za zdelegalizowanie radykalnej grupy HTI w lipcu 2017 roku. Grupa ta opowiadała się za utworzeniem kalifatu na terenie Indonezji. Uznano wtedy iż jest to sprzeczne z ideologią Pancasila i Konstytucją Indonezji z 1945 roku. 

Jogja przeciwko HTI (#jogjatolakhti) for. (Antara Photo/Hendra Nurdiyansyah)
Edukacja seksualna w Indonezji  

Eksperci z Islamskiego Uniwersytetu w Dżakarcie (UIN) skrytykowali edukację seksualną w Indonezji. Ich zdaniem wiele szkół nie traktuje tych lekcji poważnie i nie przekazuje wiedzy dzieciom w odpowiedni sposób co może je narażać na bycie wykorzystanym seksualnie. Według nich taka nauka, zarówno ze strony nauczycieli jak i dorosłych, jest potrzeba. W poprzednich latach w Indonezji zdarzały się przypadki molestowania dzieci przez nauczycieli i dzięki wczesnej nauce edukacji seksualnej dzieci mogą dowiedzieć jak reagować w takich przypadkach.  

Indonezyjska armia z własnym dronem

Indonezyjskie przedsiębiorstwo PT Dirgantara Indonesia (PTDI) zaprezentowało prototyp bezzałogowego statku powietrznego klasy MALE o nazwie Elang Hitam.
Dron ma 8.65 m. długości i 2.6 m. wysokości a rozpiętość jego skrzydeł wynosi 16 m. Czarny Orzeł ma operować na pułapie prawie 7 tysięcy metrów i osiągać prędkość 235 km/h. Autonomiczność tego drona, który ma przenosić ładunek o wadze do 300 kg. szacuje się na ok. 30 godzin. Ma przenosić zarówno systemy nieletalne, służące w pierwszej kolejności do obserwacji, zwiadu, rozpoznania, szczególnie w kontekście możliwości operowania nad akwenami morskimi w działaniach SAR oraz zwalczania procederu piractwa morskiego, będzie zaoferowany szeregu instytucji państwowych, od wojska po struktury odpowiadające za zwalczanie terroryzmu czy monitorowanie zagrożeń pożarowych.

Indonezyjski dron Elang Hitam (Antara Photo/M Agung Rajasa)

Źródła:
1. https://www.republika.co.id/berita/q3mxn4284/perjuangan-sejumlah-sekolah-sambut-semester-baru-pascabanjir  
https://www.channelnewsasia.com/news/singapore/jakarta-floods-mercy-relief-victims-donate-12240102?cid=FBcna  
https://jakartaglobe.id/news/jokowi-streamlines-flood-response-as-death-toll-rises-to-67 
https://www.channelnewsasia.com/news/singapore/jakarta-floods-mercy-relief-victims-donate-12240102?cid=FBcna 
https://money.kompas.com/read/2020/01/03/053200726/akibat-banjir-total-kerugian-peritel-diperkirakan-capai-rp-1-triliun
2. https://www.express.co.uk/news/world/1226382/south-china-sea-news-indonesia-warships-fighter-jets-china-coastguard-fishing-boats 
3. sional/hukum-kriminal/09/01/2020/begini-kronologis-penangkapan-bupati-sidoarjo-saiful-ilah/
https://jakartaglobe.id/news/kpu-commissioner-pdip-implicated-in-bribery-case 
4. https://jakartaglobe.id/news/new-foreign-policy-approach-puts-business-above-anything 
5. https://www.motorplus-online.com/read/251980547/resmi-harga-bensin-pertamina-seluruh-indonesia-sudah-keluar-daerah-ini-jadi-yang-termurah?page=all
6. https://www.republika.co.id/berita/q3qp46330/pergub-plastik-di-jakarta-disahkan 
7. https://jakartaglobe.id/news/islamic-groups-back-govt-efforts-to-contain-caliphate 
8. https://www.republika.co.id/berita/q3rexs428/pengamat-sekolah-perlu-perhatikan-pendidikan-seks-anak 
9. https://www.defence24.pl/indonezja-zamierza-miec-wlasny-dron-male

Facebook Comments

Warning: implode(): Invalid arguments passed in /home/klient.dhosting.pl/jszamocki/zyciewindonezji.pl/public_html/wp-content/plugins/facebook-pagelike-widget/fb_class.php on line 42

Warning: implode(): Invalid arguments passed in /home/klient.dhosting.pl/jszamocki/zyciewindonezji.pl/public_html/wp-content/plugins/facebook-pagelike-widget/fb_class.php on line 42