Naprawa kół w skuterze w Indonezji. “Tambal ban” czy “tambah ban”?
Podróżując skuterem po Indonezji może się zdarzyć, że złapiemy tzw. kapcia. Wtedy z pomocą przychodzą małe lokalne, stacje naprawy opon. Można je znaleźć na niemal każdej stacji benzynowej jak również a w warsztatach w Indonezji zwanych “benkel”.
![](https://scontent.fcgk9-2.fna.fbcdn.net/v/t1.0-9/119676078_2693354307607946_5368174664110501858_o.jpg?_nc_cat=101&_nc_sid=730e14&_nc_eui2=AeFfMmFi5jtBB3q_kAGpSRs4LQbw1XWJ-s0tBvDVdYn6zfTDpx_AAZDEPJEbfzO1xfPl4XP0NMAY_VbgW5fnFObo&_nc_ohc=0p8eutGD5NgAX8R13bP&_nc_ht=scontent.fcgk9-2.fna&oh=36b0e0a0de4069d58edb84233e473047&oe=5F860A1B)
Większość tych warsztatów oferuje dwa rodzaje usług – “tambal ban” i “tambah ban”. Brzmi podobnie chociaż oznacza zupełnie różne rzeczy. “Tambah ban” to jedynie napompowanie koła do właściwego ciśnienia, a “tambal ban” oznacza załatanie dziury w oponie. Różnica jest także w cenie. W Dżakarcie za napompowanie jednego koła zapłacimy 3 tysiące rupii (76 groszy), a za zaklejenie dziury 15 tysięcy rupii (3.80 złotych). Oczywiście są to ceny za naprawę opony w skuterze czy motocyklu, ceny za naprawę opony samochodowej są dużo wyższe.
Z innych słówek warto zapamiętać “ban depan” – przednia opona, “ban belakang” – tylna opona, “keduanya ban” – obie opony, “bocor” – przeciek/nieszczelność oraz “pentil” czyli wentyl.
Po zapamiętaniu tych kilku wyrażeń żaden flak w oponie nie będzie wam straszny.