#tydzieńwIndonezji: 1 marzec 2020

Zapraszam na kolejne wydanie wiadomości z Indonezji. Dziś będzie między innymi o kwarantannie na rajskiej wyspie, powodziach w Dżakarcie, ustawie która może zniszczyć mototaksówki, nielegalnej fabryce maseczek oraz o ponad 600 katastrofach które nawidziły Indonezję w tym roku.  

Koronawirus i kwarantanna na rajskiej wyspie:  

1. Władze Indonezji podjęły decyzję o budowie ośrodka kwarantanny na wyspie Sebaru leżącej około 2h statkiem od Dżakarty. 
 
Wyspa ma zaledwie 16 hektarów i jest niezamieszkała, w latach 2003 – 2007 służyła jako ośrodek odwykowy dla narkomanów, od czwartku armia dostosowuje pozostałe tam budynki do potrzeb kwarantanny. Na wyspę dostarczono sprzęt medyczny, generatory prądu, urządzenia do odsalania wody oraz nadajnik zapewniający dostęp do sieci GSM oraz Internetu. Każde pomieszczenie ma zainstalowaną klimatyzację. 
 
Na wyspie w pierwszej kolejności zostanie umieszczonych 188 obywateli Indonezji którzy pracowali na statku Word Dream zacumowanym aktualnie u wybrzeży Hong Kongu oraz osoby przebywające na statku Diamon Princes zacumowanym u wybrzeży Japonii. Spędzą oni na wyspie dwa tygodnie. 

Wyspa Sebaru
Zabudowania na wyspie Sebaru

2. Kolejny Indonezyjczyk zarażony koronariwusem. Wykryto go u mężczyzny przebywającego na Taiwanie. Natychmiast trafił on do tamtejszego szpitala. Jest to piąty przypadek zarażenia koronawurusem u obywatela Indonezji. Wcześniej wykryto go u 3 Indonezyjczyków pracujących na statku Diamond Prince zatrzymanym w Japonii oraz u Indonezyjki przebywającej w Singapurze. Ta na szczęście została już wyleczona. 

3. Policja w Dżakarcie rozbiła nielegalną fabrykę produkującą maseczki. Fabryka zlokalizowana była w dzielnicy Central Cakung w Północnej Dżakarcie. Jej właściciele nie mieli zarejestrowanej działalności gospodarczej, nie mieli licencji Ministerstwa Zdrowia a ich maseczki nie spełniały lokalnego standardu SNI (Standar Nasional Indonesia)

Według szacunków policji fabryka mogła generować nawet 200 milionów rupii [56 tysięcy złotych] dziennie! W ostatnim czasie w stacjonarnych aptekach bardzo trudno dostać jest maseczki, a ich ceny w sklepach internetowych osiągają zawrotne ceny. Na miejscu zatrzymano 10 osób. Grozi im do 5 lat więzienia lub grzywna wysokości do 50 miliardów rupii [14 milionów złotych].   

Nielegalna fabryka maseczek (foto: ANTARA/FIanda Rassat )
Powódź w Dżakarcie. Trzecia w tym roku:  

4. W Dżakarcie oraz w miastach do niej przylegających doszło do kolejnej powodzi. 9 osób zginęło a kilka tysięcy musiało opuścić swoje domy. Zalanych zostało wiele szkół oraz budynków publicznych min. siedziba głównego Urzędy Celnego (Bea Cukai) w Dżakarcie. Woda wdarła się też do piwnic siedziby Komisji ds. Zwalczania Korupcji (KPK) oraz pojawiła się wewnątrz kompleksu Pałacu Prezydenckiego ale nie dostała się do wnętrza budynków. W Bogor podmytych zostało kilka cmentarzy. Częściowo wstrzymano ruch autobusowy oraz kolejowy a na zagrożonych terenach odcięto prąd.   

Powódż w Dżakarcie (foto: Sri Mulyani Indrawati)
Woda w kompleksie Pałacu Prezydenckiego

5. Jak zwykle na fali powodzi rozpoczęło się wzajemne przerzucenie oskarżeń przez różne instytucje.  

W Parlamencie Indonezji (DPR) zwołano posiedzenie kryzysowe dotyczące powodzi na które wezwani zostali: Minister Robót Publicznych i Mieszkalnictwa Publicznego (PUBR) Basuki Hadimuljono, Burmistrz Dżakarty Anis Baswedan, Gubernator Jawy Zachodniej Ridwan Kamil oraz Guberantor Banten Wahidin Halim. Jedynie Minister Basuki Hadimuljono stawił się osobiście, reszta urzędników wysłała swoich zastępców. Ich nieobecność została skrytykowana przez wielu członków parlamentu jako próba ucieczki od problemu. 

6. Z powodu powodzi doszło do zamieszek przed luksusowym centrum handlowym AEON Mall znajdującym się w centrum Dżakarty.  
Okoliczni mieszkańcy twierdzą iż centrum handlowe powstało na mokradłach które wcześniej służyły za naturalny rezerwuar wodny. Od czasu jego powstania ilość powodzi rzekomo gwałtownie wzrosła.  
Tłum protestujących obrzucił budynek AEON Mall kamieniami, wybił szyby i zdemolował dekoracje znajdujące się na zewnątrz. Policja zatrzymała 24 osoby.  

Tymczasem Indonezyjskie Forum ds. Środowiska (Walhi) w swoim oświadczeniu napisało iż niewłaściwe planowanie przestrzenne, mała ilość terenów zielonych i błędy konstrukcyjne mogą przyczyniać się do zwiększonej ilości powodzi.   

Zniszczenia w AEON MALL
652 katastrofy naturalne od początku roku: 

7. Krajowa Agencja Zarządzania Katastrofami (BNPB) ogłosiła iż między 1 styczniem a 27 lutym 2020 roku doszło w Indonezji do 652 katastrof naturalnych. Wśród katastrof wymieniono 255 powodzi, 202 wichury i tornada, 133 osuwiska ziemi, 58 pożarów lasów i gruntów, trzęsienia ziemi oraz wdarcie się wody w głąb lądu wywołane zjawiskiem pływów morskich.  
 
We wszystkich katastrofach uszkodzonych w różnym stopniu zostało ponad 11,5 tysiąca budynków, z czego 2,5 tysiąca zostało zniszczonych doszczętnie. Śmierć poniosły 123 osoby, a 1.4 miliona musiało tymczasowo opuścić swoje domy.  

Powódź w Kudus, Jawa Centralna (foto: ANTARA / Akhmad Nazaruddin Lathif)
Grab i Gojek mogą zniknąć z Indonezji: 

8. W zeszłym tygodniu opisywaliśmy wielki projekt transformacji ustrojowej Omnibus Law nad którym pracuje parlament (akapit 2: “Omnibus Law” i zamiany w prawie“.
W tym tygodniu pojawił się projekt nowej, niezwykle kontrowersyjnej zmiany. Chodzi o ustawę o Transporcie i Ruchu Drogowym (RUU LLAJ). Jej nowelizacja “zakłada zakaz wykorzystywania motocykli oraz skuterów z silnikami o mocy poniżej 250cc w transporcie publicznym. Nie będzie można nimi transportować ludzi, a jednie dostarczać towary”.  
 
Rząd broni ustawy twierdząc iż ma ona poprawić bezpieczeństwo na drogach i zmniejszyć ilość wypadków ponieważ w tej chwili aż 73% wypadków śmiertelnych na indonezyjskich drogach to wypadki z udziałem jednośladów.  
 
Jednakże wprowadzenie tej nowelizacji będzie gwoździem do trumny dla firm pokroju Gojek i Grab które przecież opierają się na transporcie ludzi za pomocą skuterów co w Indonezji jest niezwykle popularne. W wielu indonezyjskich miastach już odbyły się lub są planowane masowe demonstracje kierowców skuterów zatrudnionych w firmach przewozowych którzy sprzeciwiają się zmianom.   

Protest przed budynkiem parlamentu przeciwko zmianom w ustawie o trasporcie publicznym
Walka z przeładowanymi ciężarówkami:

9. Ministerstwo Transportu przesunęło na 2023 z planowanego na 2022 wprowadzenie programu mającego wyeliminować z dróg przeładowywane ciężarówki. Chodzi o program ODOL (Zero Over Dimension and Over Loading). Jednym z jego głównych założeń jest całkowity zakaz sprzedaży nowych ciężarówek z otwartą paką. Takie ciężarówki są w Indonezji niezwykle popularne gdyż pozawalają załadować więcej towaru niż wynosi faktyczna kubatura paki. Jednak jest to niezwykle niebezpieczne, prowadzi do licznych wypadków oraz do niszczenia nawierzchni dróg.  
 
W zeszłym roku na indonezyjskich drogach zainstalowano 73 wagi samochodowe służące do ważenia ciężarówek. Na ponad 800 tysięcy sprawdzonych pojazdów aż 39% było przeładowanych.  

Przeładowane ciężarówki to powszechny widok w Indonezji
USA uznało Indonezję za kraj rozwinięty, co to oznacza dla gospodarki:

10. Donald Trump podpisał dyrektywę która zmieniła status min. Indonezji, Korei Południowej, Tajlandii oraz Wietnamu z krajów rozwijających się do poziomu krajów rozwiniętych.   
 
Wbrew pozorom ta zmiana może mieć duże znaczenie dla gospodarki. Stany Zjednoczone są jednym z największych partnerów handlowych Indonezji. Status kraju rozwiniętego, a nie rozwijającego oznacza inne, bardziej zaostrzone zasady dotyczące eksportu produktów do Stanów oraz nakładania ceł. Ponadto zmiana tego statusu daje możliwość Stanom nakładania sankcji oraz karnych ceł za niedostosowanie się do ich przepisów handlowych.  

Pożar w budynku parlamentu:

11. W poniedziałek doszło do niegroźnego pożaru w jednym z budynków należących do kompleksu parlamentarnego znajdującego się w Dżakarcie. Dym pojawił się na drugim piętrze budynku “Nusantara III” i szybko wypełnił osiem pięter. Wszyscy pracownicy zostali ewakuowani a na miejsce wezwano 11 wozów straży pożarnej. Nikt nie odniósł obrażeń.  

Pożar w budynku parlamentu

źródła:
1. https://www.cnnindonesia.com/nasional/20200228080714-20-478973/saat-corona-bangunkan-sebaru-kecil-dari-tidur  
2. https://nasional.republika.co.id/berita/q6d2we284/seorang-pekerja-indonesia-positif-covid19-di-taiwan 
3. https://republika.co.id/berita/q6eknj459/pabrik-masker-ilegal-cilincing-beromzet-rp-200-juta-per-hari 
4. https://republika.co.id/berita/q6f800320/bnpb-banjir-jabodetabek-akibatkan-9-korban-jiwa-wafat
5. https://www.cnnindonesia.com/nasional/20200226105645-32-478239/rapat-banjir-dpr-kecam-anies-rk-dan-wahidin-tak-datang  
6. https://www.republika.co.id/berita/q6ad02428/perusakan-aeon-mal-polisi-amankan-24-orang 
https://www.cnnindonesia.com/nasional/20200226091313-20-478190/jakarta-banjir-walhi-sebut-anies-tak-berani-tegakkan-aturan  
7. https://nasional.republika.co.id/berita/q6fyl9430/652-bencana-sudah-terjadi-di-tahun-ini-123-meninggal-dunia  
8. https://www.cnnindonesia.com/nasional/20200224114651-32-477462/demi-keselamatan-dpr-kaji-motor-dilarang-di-jalan-nasional 
https://nasional.republika.co.id/berita/q6f4si328/nurhayati-akan-dipanggil-terkait-usulan-pembatasan-motor 
9. https://kumparan.com/kumparanoto/menperin-minta-menhub-tunda-pemberlakuan-kebijakan-truk-odol-1sdkGv3mt35  
https://www.cnnindonesia.com/teknologi/20200227082620-384-478600/menhub-minta-pengusaha-berhenti-beli-truk-odol-yang-baru  
10. https://en.tempo.co/read/1311451/us-removes-indonesia-from-developing-countries-list  
11. https://www.cnnindonesia.com/nasional/20200224123408-32-477463/gedung-dpr-terbakar-petugas-tambah-mobil-pemadam

Facebook Comments

Warning: implode(): Invalid arguments passed in /home/klient.dhosting.pl/jszamocki/zyciewindonezji.pl/public_html/wp-content/plugins/facebook-pagelike-widget/fb_class.php on line 42

Warning: implode(): Invalid arguments passed in /home/klient.dhosting.pl/jszamocki/zyciewindonezji.pl/public_html/wp-content/plugins/facebook-pagelike-widget/fb_class.php on line 42