Pierwsze ustalenia przyczyn katastrofy samolotu Sriwijaya Air

Narodowy Komitet Bezpieczeństwa Transportu (NTSC) przekazał, że wstępne dochodzenie w sprawie katastrofy lotu Sriwijaya Air SJ182 wykazało, że wystąpiła awaria w działaniu automatycznej przepustnicy samolotu.

„Automatyczna przepustnica nie działała poprawnie, jej lewa dźwignia sterowania cofnęła się, ale prawa w ogóle się nie poruszyła lub utknęła. Oznacza to, że jeden silnik pracował z większą mocą niż drugi. Jednak do dziś nie możemy wiedzieć, czy to było przyczyną katastrofy ”- powiedział członek podkomisji ds. Dochodzeń lotniczych NTSC, Nurcahyo, na konferencji prasowej 10 lutego.

Automatyczna przepustnica to urządzenie, które umożliwia pilotowi sterowanie ustawieniem mocy silników samolotu – kontrolując ciąg i prędkość – poprzez określenie pożądanej charakterystyki lotu, zamiast ręcznego sterowania przepływem paliwa.

Według NTSC, lot SJ182 znajdował się na wysokości 8150 stóp, gdy lewa dźwignia automatycznej przepustnicy cofnęła się, co zmniejszyło moc lewego silnika samolotu, podczas gdy prawa dźwignia automatycznej przepustnicy pozostawała w stałej pozycji. Miało to miejsce o 14:39 czasu lokalnego na minutę przed fatalnym spadkiem do morza.

Kontroler z wieży kontroli lotów polecił pilotom zwiększenie wysokości do 13 000 stóp, co zostało przez nich potwierdzone. O 14:40:05 rejestrator parametrów lotu zarejestrował, że samolot znajdował się na wysokości na 10 900 stóp. Następnie samolot zaczął opadać, autopilot nie był aktywny, samolot uniósł dziób o 016 stopni jednocześnie przechylił się w lewo. Zaledwie przez krótką chwilę o 14:40:10 rejestrator parametrów lotu ponownie zarejestrował, że automatyczna przepustnica nie jest aktywna, po czym samolot runął do morza.

Automatyczna przepustnica przed fatalnym lotem

NTSC stwierdził, że sześć dni przed wypadkiem piloci fatalnego samolotu zgłosili, że automatyczna przepustnica SJ182 nie działała i została ona naprawiona. 4 stycznia ponownie złożono raport o tym, że ta sama funkcja automatycznej przepustnicy nie działa prawidłowo ale awarię wpisano na listę odroczonej konserwacji (deferred maintenance item, DMI). Według Nurcahyo, DMI jest normalnym aspektem konserwacji lotnictwa i zwykle trwa 10 dni.

W dniu 5 stycznia zgłoszono, że samolot przeszedł konserwację, a status DMI został usunięty. 9 stycznia, gdy samolot SJ182 spadł na płytkie wody w regionie Thousand Islands kilka minut po starcie z międzynarodowego lotniska Soekarno-Hatta status DMI nie figurował w dzienniku obsługi samolotu (AML) w dniu tragedii.

Szef NTSC Soerjanto Tjahjono stwierdził, że usterka automatycznej przepustnicy nie może być interpretowana jako jedyna przyczyna katastrofy i istnieje możliwość, że mogły wystąpić awarie innych komponentów.

„Na pierwszy rzut oka wydaje się, że problem leży w automatycznej przepustnicy, ale rzeczywiste uszkodzenie [mogło] być gdzie indziej” – powiedział szef NTSC.

NTSC obecnie bacznie przygląda się uszkodzeniom, które zaszły w automatycznej przepustnicy i 13 komponentach samolotu, które są połączone z systemem sterowania przepustnicą. Soerjanto powiedział, że problemy z automatyczną przepustnicą nie powinny mieć wpływu na lot Sriwijaya Air SJ182, ponieważ samolot jest zaprojektowany tak, aby mógł latać z jednym pracującym silnikiem.

źródło: en.tempo.co

Facebook Comments