#tydzieńwIndonezji: 9 luty 2020

Zapraszam na kolejne wydanie wiadomości z Indonezji. Dziś przeczytacie o między innymi o najnowszych informacjach na temat koronawirusa oraz innych epidemii, o tym dlaczego Trybunał Konstytucyjny będzie musiał zdefiniować pojęcie “dnia”, za co Prezydentowi grozi mandat karny, nowym satelicie, o ostatnich powodziach w Dżakarcie oraz o tunelu przyjaźni muzułmańsko-chrześcijańskiej.  
Najnowsze informacje o koronawirusie:

1. W tym tygodniu odnotowano pierwszy przypadek zarażania koronawirusem obywatela Indonezji. Ofiarą jest Indonezyjka mieszkająca i pracująca w Singapurze. Przebywa ona pod obserwacją lekarzy w Singapore General Hospital.  

2. Ministerstwo Zdrowia Indonezji podało iż od czasy wybuchu epidemii do szpitali w całym kraju przyjęto 50 osób w 18 prowincjach z podejrzeniami zarażenia koronawirusem. 49 przypadków okazało się fałszywych, jedna osoba nadal pozostaje pod obserwacją. 243 obywateli Indonezji ewakuowanych z Wuhan nadal przechodzi kwarantannę na wyspie Natuna, 78 obywateli Indonezji znajduje się na statku wycieczkowym Diamond Princess który został zatrzymany u wybrzeży Japonii. Spośród 3700 osób przebywających na pokładzie u ponad 60 potwierdzono zarażenie koronawirusem. W niedzielę nad ranem do jednego ze szpitali w Północnej Sumatrze przyjęto 5 chińskich obywateli z podejrzeniem zarażenia, pracowali oni przy budowie elektrowni.   

Szpital Margono Soekarjo Hospital w Purwokerto, Jawa Centralna. (foto: Antara Photo/Idhad Zakaria)

3. Coraz więcej linii lotniczych w Indonezji odwołuje loty do i z Chin. Władze zdecydowały o tymczasowym zakazie wpuszczania pracowników tymczasowych z Chin na terytorium Indonezji.  
Natomiast chińscy turyści i pracownicy tymczasowi którzy już przebywają w Indonezji i nie maja objaw zarażenia wirusem będą mogli w łatwy sposób przedłużyć swój pobyt w Indonezji o 30 dni, nawet ci którym już wygasły wizy. Rząd chce wyciągnąć do nich swoją rękę i nie zmuszać ich do powrotu do Chin gdzie byliby narażeni na kontakt z wirusem.  

4. Jednocześnie rząd oficjalnie zaczął rozważać zbudowanie szpitala i ośrodka kwarantanny na którejkolwiek z odległych, niezamieszkałych wysp należących do armii.  
Na razie w Indonezji są tylko 3 ośrodki mogące zapewnić kwarantannę dużej liczbie pacjantów jednocześnie – dwa w Dżakarcie i jeden w Semarang (Jawa Centralna). Oba miasta są gęsto zaludnione.  
Budowa szpitala na niezamieszkałej wyspie pozwoli na odseparowanie chorych ludzi, a powód dlaczego pod uwagę są wyspy kontrolowane przez armię jest prosty – infrastruktura w postaci portów oraz lotnisk mająca ułatwić szybki transport zarażonych ludzi, lekarzy oraz sprzętu.  

Koronawirus to nie jedyna epidemia z jaką zmaga się Indonezja:  

5. Władze Indonezji potwierdziły dotarcie świńskiej grypy (ASF) na Bali. Spowodowała ona śmierć 1.191 zwierząt na tej wyspie. Jest to drugie ognisko tej choroby w Indonezji, w zeszłym roku zabiła ona 30 tysięcy świń w Północnej Sumatrze. Władze bacznie monitorują sprawę ponieważ Bali jest największym producentem wieprzowiny w Indonezji, na tej wyspie hodowanych jest niemal 690 tysięcy świń. Jednakże większość farm to małe, trudne w kontrolowaniu przydomowe hodowle.  
Informacja o nowym ognisku świńskiej grupy pojawiała się tuż po tym jak rząd Indonezji w tym tygodniu zabronił importu mięsa oraz żywych zwierząt z Chin w związku z epidemią koronawirusa.  

Punkt dezynfecji przed wejściem na farmę świń na Bali (foto: NusaBali.com)

6. W prowincji East Nusa Tenggara tylko w zeszłym miesiącu odnotowano 1.096 przypadków zarażenia dengą, niestety 13 osób z tego powodu zmarło.  
Denga jest to choroba tropikalna której wirusy roznoszone są przez komary. Objawy obejmują gorączkę, ból głowy, mięśni i stawów oraz charakterystyczną wysypkę, przypominającą spotykaną w odrze. W odosobnionych przypadkach choroba prowadzi do zagrażającej życiu gorączki krwotocznej z krwotokami, może się także rozwinąć wstrząs.  
Władze na masową skalę rozpoczęły zadymanie celem zabicia komarów roznoszących wirusa.  

Walka z komarami poprzez zadymianie (foto: ANTARA FOTO/Rahmad/foc)
Nowe Bali:  

7. Minister ds. Pracowników publicznych i mieszkalnictwa publicznego (PUPR) Basuki Hadimuljono ujawnił iż rząd planuje przeznaczyć ponad 5 trylionów rupii [1.4 miliarda złotych] na program “nowych Bali”. Program zakłada rozwój centrów turystycznych w różnych częściach Indonezji które mogłyby stać się równie popularne co Bali i przyczynić się do rozwoju gospodarki. Miejsca które mają dostać dofiansowanie to: jezioro Toba (Sumatra), Borobudur (Jawa Centralna), Mandalika (Lombok), Labuan Bajo (Flores) oraz region Manado-Bitung-Likupang (Północne Sulawesi). Pieniądze mają zostać przeznaczone głównie na budowę dróg, mostów, rozwój mieszkalnictwa oraz na rozwój gospodarki wodnej.  

W oparach absurdu. Trybunał Konstytucyjny musi ustalić definicję “dnia” żeby móc ukarać Prezydenta: 

8. Dwoje studentów Universitas Kristen Indonesia – Eliadi Hulu oraz Ruben Saputra wniosło na policję wniosek o ukaranie Prezydenta Indonezji Joko Widodo mandatem karnym za jazdę bez świateł po publicznej drodze. Dowodem jest zdjęcie poniżej, widać na nim Joko Widodo (motocyklista w czerwonej kurtce) który ewidentnie nie ma włączonych świateł w motocyklu.  

Prezydent Jokowi (w czerwonej kurtce) na motocyklu i bez włączonych świateł (foto: Fabian Januarius Kuwado)

Jednak sprawa nie jest taka prosta. Artykuł 293 ust. 2 o ruchu drogowym stanowi: „Każdy, kto prowadzi motocykl na drodze bez włączania świateł w ciągu dnia, podlega karze pozbawienia wolności do 15 (piętnastu) dni lub maksymalnej grzywnie w wysokości 100 000 Rp (sto tysięcy rupii)”.  
Bardzo ważne jest tutaj stwierdzenie “W CIĄGU DNIA”. Okazuje się iż nie ma żadnej ustawy nakazującej włączanie świateł w nocy, ustawa wyraźnie mówi o ich włączaniu tylko w ciągu dnia. Brzmi niedorzecznie? 

To tu wchodzimy w czwartą gęstość absurdu bo zdjęcie wykonano o 6.20 lokalnego czasu. Tu pojawia się pytanie – czy 6.20 rano to już dzień czy jeszcze noc? Jeśli uznamy to za noc to Prezydent nie miał obowiązku włączać świateł, jak głupio by to nie brzmiało, jeśli uznamy to za dzień to powinien on zostać ukarany mandatem o równowartości 28 złotych.  

Gdyby w ustawie było napisane o obowiązku używania świateł przez całą dobę to problemu by nie było ale ustawodawca zapisał inaczej. W niedługim czasie Trybunał Konstytucyjny Indonezji (Mahkamah Konstitusi) będzie musiał zdefiniować kiedy zaczyna się i kończy dzień lub zmienić ustawę. Od tego będzie zależało nie tylko czy Prezydent Joko Widodo zostanie ukarany mandatem ale też to czy setki osób które wcześniej zostały ukarane przez policję za jazdę bez świateł w porze zbliżonej do pory wschodu i zachodu słońca będą mogły się odwołać i odzyskać pieniądze.  

Komisja ds. Zwalczania Korupcji chce przyjrzeć się dystrybucji pomocy socjalnej w Indonezji:

9. W ostatnich latach w Indonezji pojawia się coraz więcej programów socjalnych jak zasiłki dla ubogich rodzin, zasiłki dla uczniów z biednych rodzin, dofinansowania do kursów zawodowych dla młodych osób czy nowe przepisy dotyczące dofinasowania 3 kilogramowych butli gazowych do kuchenek domowych, o czym pisaliśmy niedawno (drożejący gaz – akapit 5).
Żeby otrzymać takie dofinasowanie należy zarejestrować się w odpowiednim urzędzie jako osoba o niskich dochodach. Problem w tym, że zasady rejestracji są często niejasne i mało przejrzyste co prowadzi do korupcji i nadużyć oraz tego iż pomoc społeczna nie zawsze trafia do osób które rzeczywiście jej potrzebują. W ten sposób państwowe pieniądze są marnotrawone. A mówimy tu o niebagatelnej kwocie, bo rząd Indonezji w 2020 roku planuje przeznaczyć aż 60 trylionów rupii na pomoc społeczną, czyli równowartość ponad 17 miliardów złotych.  

Renowacja Monumen Nasional:  

10. Od blisko dwóch tygodni z czołówek gazet nie schodzi temat renowacji historycznego monumentu “Monas” w centrum Dżakarty. I nie są to artykuły pochlebne.   
National Monument “Monas” to bardzo ważny monument wybudowany na cześć uzyskania niepodległości przez Indonezję i jeden z najbardziej rozpoznawalnych budynków w stolicy kraju. Jego budowa rozpoczęła się w 1961 roku. Monument otacza wielki plac który jest jedocześnie parkiem i bardzo popularnym miejscem spotkań w Dżakarcie.  
 
Kontrowersje wokół renowacji tego miejsca zaczęły się od informacji iż władze zdecydowały o wycięciu setek drzew i zastąpieniu ich betonowym deptakiem. Oliwy do ognia dodaje fakt iż prawdopodobnie drzewa zostały wycięte nielegalnie, gdyż miasto które jest zleceniodawcą projektu nie wystąpiło o odpowiednie zezwolenia na ich wycięcie.  

National Monument “Monas” przed i w trakcje renowacji

Kolejne kontrowersje dotyczą wyścigu eklektycznej Formuły E który ma odbyć się na ulicach Dżakarty w czerwcu tego roku. W pierwotnym założeniu władz miasta plac wokół Monas miałby stanowić część ulicznego toru po którym będą jeździć samochody.  
Pomysł został storpedowany przez Ministerstwo Rozwoju które uznało iż z uwagi na swoje historyczne znaczenie jakkolwiek wyścig wokół monumentu jest absolutnie nie do przyjęcie gdyż mogłoby to spowodować nieodwracalne zniszczenia dla tego miejsca.  

Wyścig formuły E (foto: FORMULA E)
Nowy indonezyjski satelita: 

11. Jonny G. Plate Minister Techniologii poinformował o rządowych planach wysłania w kosmos satelity który ma zapewnić szybki dostęp do Internetu z wykorzystaniem technologii 5G na całym terytorium Indonezji. Satelita o nazwie Satelit Republik Indonesia lub Satria powstanie we Francji przy współpracy tamtejszej firmy Thales Alenia Space oraz inżynierów z indonezyjskiego konsorcjum Pasifik Satelit Nusantara (PSN), jego wystrzelenie zaplanowano wstępnie na 2022 roku na pokładzie rakiety Falcon 9 należącej do amerykańskiej formy SpaceX. Oprócz satelity w Indonezji powstaną również dwa centra kontroli satelitarnej (główny i zapasowy), stacje telekomunikacyjne i telemetryczne oraz segment misji naziemnej.  

 Satelit Republik Indonesia
Tunel przyjaźni muzułmańsko – chrześcijańskiej:

12. Prezydent Indonezji Joko Widodo zatwierdził budowę tunelu który ma połączyć dwie świątynie w centrum Dżakarty – Meczet Istiqlal, który jest największym meczetem w Indonezji i trzecim największym, sunnickim meczetem na świecie oraz Katedrę w Dżakarcie z 1901 roku. Obie świątynie stoją naprzeciwko siebie, dzieli je tylko wąska uliczka.  
Tunel nazwany “tunelem przyjaźni” ma dać możliwość przejścia z jednej świątyni do drugiej, co w założeniu władz ma symbolizować przyjaźń między obiema religiami.  
Nie brakuje słów krytyki. Niektórzy pytają o sens tego przedsięwzięcia i to czemu faktycznie ten tunel miałby służyć?  Wielu polityków podkreśla iż budowanie przyjaźni między wyznawcami różnych religii jest oczywiście ważne, ale niekoniecznie poprzez budowanie podziemnych tuneli.    

Meczet Istiqla oraz Jakarta Cathedral
Powodzie w Dżakarcie. Znowu.

13. Kolejne powodzie w Dżakarcie, według informacji przekazanych przez policję (TMC Polda Metro Jaya) zalane zostały 24 ulice w stolicy. Woda miała poziom od 20 do 60 centymetrów. Najbardziej ucierpiał tunel Kemayoran Underpass w którym poziom wody osiągną ponad 5 metrów. Nie pierwszy raz, ten sam tunel został też doszczętnie zalany w trakcie tragicznej, noworocznej powodzi.  
Agencja Meteorologii, Klimatologii i Geofizyki (BMKG) ostrzega przed ulewnymi deszczami które mogą wystąpić w mieście w niedzielę 

powódź w Dżakarcie (foto: KOMPAS.COM/WALDA MARISON)

Tunel Kemayoran Underpass, przez mieszkańców Dżakarty nazywany żartobliwie Kemayoran Waterpark przed i po zalaniu:

źródła:
1. https://jakartaglobe.id/news/indonesian-maid-in-singapore-tests-positive-for-coronavirus 
2. https://nasional.republika.co.id/berita/q5c0kn409/kemenkes-49-spesimen-negatif-terinfeksi-virus-corona  
https://nasional.kompas.com/read/2020/02/08/14192801/kemenlu-sebut-ada-78-wni-dalam-kapal-pesiar-yang-dikarantina-akibat-virus
3. https://www.tribunnews.com/nasional/2020/02/05/turis-china-yang-overstay-di-indonesia-diberi-perpanjangan-visa  
https://nasional.republika.co.id/berita/q56o2n354/dampak-corona-izin-tinggal-tka-cina-akan-diperpanjang   
4. https://jakartaglobe.id/news/indonesia-considers-isolation-hospital-for-deadly-infectious-diseases 
5. https://www.cnnindonesia.com/nasional/20200203154928-20-471182/ribuan-babi-mati-di-bali-penyebab-masih-misterius
6. https://nasional.kompas.com/read/2020/02/07/21280551/1096-kasus-demam-berdarah-di-ntt-13-orang-meninggal
7. https://www.cnnindonesia.com/ekonomi/20200206102625-532-472171/pemerintah-gelontorkan-rp5-t-untuk-pembangunan-bali-baru  
8. https://nasional.kompas.com/read/2020/02/05/06243301/gugatan-atas-uu-lalu-lintas-dan-lampu-mati-di-motor-jokowi?page=all#page3 
9. https://www.cnnindonesia.com/nasional/20200208134417-12-472834/kpk-soal-bansos-tak-ada-data-pasti-keluarga-yang-miskin 
10. https://jakartaglobe.id/news/state-commission-blocks-plan-for-formula-e-track-inside-monas-park  
11. https://jakartaglobe.id/tech/indonesia-to-commence-satellite-project-for-nationwide-internet-coverage  
12. https://jakartaglobe.id/news/jokowi-to-build-tunnel-of-friendship-for-muslims-and-catholics-in-jakarta  
https://news.detik.com/berita/d-4890859/penjelasan-istana-soal-fungsi-dan-makna-terowongan-istiqlal-katedral
13. https://megapolitan.kompas.com/read/2020/02/08/11302041/update-ini-24-lokasi-banjir-di-jakarta-ketinggian-air-terparah-5-meter?page=all 
 

Facebook Comments

Warning: implode(): Invalid arguments passed in /home/klient.dhosting.pl/jszamocki/zyciewindonezji.pl/public_html/wp-content/plugins/facebook-pagelike-widget/fb_class.php on line 42

Warning: implode(): Invalid arguments passed in /home/klient.dhosting.pl/jszamocki/zyciewindonezji.pl/public_html/wp-content/plugins/facebook-pagelike-widget/fb_class.php on line 42