Największe katastrofy lotnicze w historii Indonezji

Garuda Indonesia lot 200 który w 2007 roku rozbił się niedaleko Yogyakarty

Niedawna katastrofa lotnicza samolotu linii Sriwijaya Air była jednym z kilkudziesięciu wypadków lotniczych jakie miały miejsce na terenie Indonezji w ciągu ostatnich 50 lat i pokazuje, że tej kraj musi jeszcze wiele nadrobić w kwestii bezpieczeństwa lotniczego.

W dzisiejszym wpisie przedstawiamy najtragiczniejsze katastrofy lotnicze jakie miały miejsce w Indonezji. Oby ta lista nigdy już nie musiała być aktualizowana.

  • 6 października 1937, samolot KLM Douglas DC-3-194B
    Samolot KLM Douglas DC-3-194B “Specht” rozbił się tuż po starcie z lotniska w Talang Betutu w Południowej Sumatrze. Przyczyną katastrofy była awaria silnika numer jeden, która spowodowała pożar. Pilot próbował poderwać maszynę jednak samolot nie mógł utrzymać wysokości na pozostałym jednym silniku i runął na ziemię. Była to pierwsza odnotowana katastrofa lotnicza na terytorium Indonezji.
    Zginęły 4 z 12 osób na pokładzie
Samolot Douglas DC-3
  • 22 kwietnia 1974, Pan Am lot 812
    Samolot, nazwany Clipper Climax, leciał z Hongkongu do Los Angeles z międzylądowaniem na Bali. Przygotowując się do lądowania w Denpasar, uderzył w górę Mesehe, około 80 km na północny zachód od lotniska. Prawdopodobną przyczyną był wadliwy przyrząd nawigacyjny, który skłonił kapitana do przedwczesnego skrętu w prawo.
    Zginęło 107 osób, byli wśród nich obywatele Japonii, USA, Indonezji i Australii. Ten sam samolot pojawił się w 1971 roku w filmie Willy Wonka i Fabryka Czekolady.
Boeing 707-321B “Clipper Climax”
  • 5 października 1991, Indonesian Air Force Lockheed C-130 Hercules
    Po starcie z wojskowego lotniska im. Halima Perdanakusumy „Herkules” rozbił się we wschodniej Dżakarcie. Po około trzech minutach lotu jeden z czterech silników zapalił się, a inny zawiódł. Samolot eksplodował w płomieniach uderzając w ośrodek szkoleniowy prowadzony przez Ministerstwo Pracy. Katastrofę samolotu przeżyła tylko jedna osoba – Bambang Sumadi. Pasażerowie stanowili elitarny oddział lotników, którzy właśnie uczestniczyli w ceremonii Dnia Sił Zbrojnych.
    Zginęły 133 z 134 osób na pokładzie oraz 2 strażaków biorących udział w akcji ratowniczej
Lockheed C-130 Hercules bliźniaczy do tego który rozbił się w Dżakarcie
  • 24 lipca 1992, Mandala Airlines lot 660
    33-letni samolot uderzył w górę niedaleko miasta Ambon podczas próby lądowania na lotnisku Pattimura podczas silnej burzy z piorunami. Winą za wypadek obarczono błąd pilota oraz intensywny prąd zstępujący. Samolot został wyprodukowany w 1959 roku przez brytyjską firmę Vickers-Armstrongs i pierwotnie był używany przez Trans Australia Airlines. W 1974 roku został kupiony przez Mandala Airlines, linię należącą do Dowództwa Rezerwy Strategicznej armii indonezyjskiej (Kostrad).
    Zginęło 70 osób.
Samolot Vickers Viscount 816 linii Mandala Airlines
  • 26 września 1997, Garuda Indonesia lot 152
    Airbus A300 był na podejściu do międzynarodowego lotniska Polonia, kiedy zderzył się z wąwozem w porośniętych drzewami górach 48 km na południe od Medan. Wypadek był spowodowany wieloma czynnikami min. nieporozumieniem między kontrolerem ruchu lotniczego a dwoma pilotami samolotu kiedy to kapitan wprowadził nieprawidłowe obniżenie wysokości do autopilota obniżając samolot do 1500 stóp podczas gdy miał zejść na 2000 stóp, ponadto kapitan skręcił w lewo po poleceniu skrętu w prawo. Nie działał system ostrzegania o bliskości ziemi. Panowała też bardzo słaba widoczność związana z dymem wywołanym przez gigantyczne pożary lasów na Sumatrze.
    Zginęły 243 osoby. Była to najtragiczniejsza katastrofa lotnicza w historii Indonezji.
Szczątki samolotu Airbus A300B4 należącego do linii Garuda Indonesia
  • 19 grudnia 1997, SilkAir lot 185
    SilkAir to spółka należąca do Singapore Airlines, linii powszechnie uważanej za jedną z lepszych linii lotniczych na Świecie.
    19 grudnia 1997 roku, o godzinie 16, samolot SilkAir niespodziewanie wykonał obrót o 180 stopni ustawiając się podwoziem do góry, a następnie spadł pionowo w dół, z pełną mocą silników, osiągając barierę dźwięku przekraczającą wytrzymałość tego typu maszyn. Doszło do rozpadu samolotu w powietrzu, a jego szczątki spadły do rzeki Musi niedaleko miasta Palembang. Samolot został tak bardzo zdefragmentowany, że szczątki maszyny wyciągano z dna rzeki przy pomocy sita.
    Indonezyjski Narodowy Komitet Bezpieczeństwa Transportu (NTSC) nie mógł określić przyczyny katastrofy. Dopiero dochodzenie przeprowadzone przez Narodową Radę Bezpieczeństwa Transportu Stanów Zjednoczonych (NTSB) wykazało, że katastrofa prawdopodobnie była wynikiem samobójstwa singapurskiego kapitana Tsu Way Minga. Krótko przed katastrofą stracił on ponad milion dolarów na giełdzie, wykupił też polisę ubezpieczeniową dla żony i swoich dzieci. Do dziś trwają spekulacje na temat przyczyn tragedii.
    Zginęły 104 osoby, wiele trumien z ciałami ofiar pochowano pustych ponieważ siła uderzenia o ziemię była tak potężna że wielu ciał nie odnaleziono, a te które odnaleziono były zbyt zniszczone by nadawały się do identyfikacji.
Szczątki samolotu Boeing 737-300 linii SilkAir
  • 5 września 2005, Mandala Airlines lot 91
    Kilka sekund po starcie z międzynarodowego lotniska Polonia na Sumatrze Północnej 24-letni samolot rozbił się w gęsto zaludnionej dzielnicy mieszkalnej. Zniszczone zostały dziesiątki samochodów i domów. Przeżyło siedemnastu pasażerów, z których większość siedziała z tyłu samolotu. Jednym z zabitych był Gubernator północnej Sumatry Rizal Nurdin. Przyczyna katastrofy tkwiła w nieprawidłowym skonfigurowaniu samolotu przez załogę przed startem, w efekcie czego samolot rozpoczął start z niewysuniętymi klapami na skrzydłach, a złe przeprowadzenie procedury przedstartowej uniemożliwiło wykrycie tego błędu. Dodatkowo – z nieokreślonych do końca przyczyn w kokpicie nie zadziałał alarm, informujący o niewłaściwej pozycji klap. Samolot został zbudowany w 1981 roku i był eksploatowany przez Lufthansę do momentu sprzedaży Mandali w 1994 roku. W 2003 roku uległ pożarowi silnika.
    Zginęło 100 ze 117 osób na pokładzie oraz 49 mieszkańców okolicy na którą spadł samolot
  • 1 stycznia 2007, Adam Air lot 574
    Adam Air należał do tanich linii lotniczych, które pojawiły się podczas liberalizacji sektora transportu lotniczego po upadku Suharto w 1998 roku. Linie które rozpoczęły swoją działalność w grudniu 2003 roku zostały założone przez Agung Laksono, przewodniczącego partii Golkar który był także przewodniczącym parlamentu oraz Ministrem Opieki Społecznej. Piloci stracili kontrolę nad samolotem podczas majstrowania przy systemie nawigacji i nieświadomie wyłączyli autopilota co wprowadziło samolot w lot nurkowy. Maszyna osiągnęła ponad 900 km/h, o 170 km/h więcej niż wynosi dopuszczalna prędkość ograniczona wytrzymałością maszyny. Na 20 sekund przed końcem rejestracji parametrów lotu samolot zaczął się rozpadać. Wrak maszyny do dziś spoczywa na dnie morza opodal wybrzeży Sulawesi. Linia lotnicza została oskarżona o korupcję i łamanie standardów bezpieczeństwa w celu maksymalizacji zysków. Adam Air otrzymał zakaz lotów w czerwcu 2008 roku i zbankrutował.
    Zginęły 102 osoby
Samolot nieistniejącej już dziś linii Adam Air
  • 20 maja 2009, Indonesian Air Force Lockheed L-100 Hercules
    Hercules transportował personel wojskowy i ich rodziny z lotniska im. Halima Perdanakusumy w Dżakarcie do bazy sił powietrznych Iswahyudi we wschodniej Jawie. Następnie miał kontynuować podróż do Sulawesi i Papui. Pogoda i warunki lotnicze były dobre. Samolot rozbił się 5,5 km na północ od bazy lotniczej w Jawie Wschodniej, zahaczając o cztery domy w wiosce Geplak, po czym spadł w pola ryżowe i stanął w płomieniach. Indonezyjskie wojsko nigdy nie ujawniło publicznie przyczyny katastrofy.
    Zginęło 97 ze 112 osób na pokładzie oraz 2 osoby na ziemi
Miejsce katastrofy wojskowego samolotu indonezyjskich Sił Powietrznych
  • 28 grudnia 2014, AirAsia Indonesia lot 8501
    Samolot spadł do Morza Jawajskiego podczas złej pogody. Śledztwo wykazało, że przyczyną katastrofy była usterka systemu kontroli steru kierunku. Analiza czarnych skrzynek ujawniła, że piloci mieli problemy z systemem sterowania podczas lotu. Piloci próbowali reagować na tę awarię, jednak ster kierunku zablokował się i samolot spadł do Morza Jawajskiego. Indonezyjscy śledczy zwrócili uwagę, że w samolocie uczestniczącym w wypadku odnotowano aż 23 problemy z systemem kontroli steru kierunku w ciągu 12 miesięcy przed katastrofą.
    Zginęły 162 osoby
  • 30 czerwca 2015, Indonesian Air Force Lockheed KC-130B Hercules
    Wkrótce po starcie z bazy sił powietrznych Soewondo w stolicy Północnej Sumatry, Medanie, załoga zgłosiła przez radio konieczność powrotu do bazy, ponieważ jeden z czterech silników uległ awarii. Chwilę później “Hercules” rozbił się o budynek handlowo-mieszkalny. Samolot był w służbie od 1964 roku.
    Zginęły 143 osoby
  • 29 października 2018, Lion Air lot 610
    Samolot Boeing 737 Max należący do linii lotniczych Lion Air wystartował z Dżakarty o godzinie 6:20 rano i miał odbyć lot rejsowy do Pangkal Pinang (Prowicja Wyspy Belitung). O godzinie około 6:33 runął do morza na północny wschód od Dżakarty. Za przyczynę katastrofy uznano błędy konstrukcyjne Boeinga, w tym nieprawidłowo działający system MCAS.
    Zginęło 189 osób.
Samolot Lion Air sfotografowany 6 tygodni przed katastrofą
  • 9 stycznia 2021, Sriwijaya Air lot 182
    Z nieustalonych do tej pory przyczyn samolot indonezyjskich linii lotniczych Sriwijaya Air lecący z Dżakarty do Pontianak zniknął z radarów zaledwie 4 minuty po starcie i spadł do morza.
    Zginęło 50 osób.
Facebook Comments