Prywatny most pontonowy generuje 20 milionów rupii dziennie

Historia Muhammada Endang Junaedi podbiła indonezyskie media społecznościowe. Zbudował on most pontonowy z którego korzysta 10 tysięcy osób dziennie, a opłaty za przejazd przynoszą właścicielowi 20 milionów rupii dziennie, równowartość ponad 5 tysięcy złotych.

Muhammad Endang Junaedi to mieszkaniec wioski Anggadita w prowincji Jawa Zachodnia. Wioska jest oddzielona rzeką Citarum od strefy przemysłowej w mieście Karawang. Dawniej lokalni mieszkańcy musieli dojeżdżać do pracy okrężną drogą, co niektórym zajmowało nawet godzinę.

Działalność Muhammada rozpoczęła się w 2010 roku. Na prośbę mieszkańców wsi zwrócił się do lokalnych władz o zorganizowanie przeprawy przez rzekę ale w odpowiedzi napisano żeby zajął się tym sam.

Początkowo zakupił on dwie łodzie, które były ciągnięte linami, a każda mogła zabrać maksymalnie 16 motocykli. Na tej przeprawie promowej zarabiał jedynie 16 tysięcy rupii (4,50 złotych), a niektórzy mieszkańcy zaczęli się obawiać hałasu oraz tego, że przeprawa przyciągnie złodzieji.

Jakiś czas później Muhammad Endang Junaedi wpadł na pomysł budowy mostu pontonowego i ponownie zwrócił się do lokalnych władz o zgodę na budowę argumentując podanie chęcią pomocy społeczności wsi.

Na swoją działalność wziął pożyczkę w banku i zakupił 10 drewnianych łodzi, które ze względu bezpieczeństwa zostały z czasem zamienione na 15 stalowych łodzi. Są one połączone kładką umożliwiającą przejechanie z jednego brzegu na drugi.

Według Endanga most przekracza codziennie ponad 10 tysięcy osób – pieszo lub na motocyklach, a przejazd kosztuje 2000 rupii (57 gorszy). Jak mówi Endang – jeżeli ktoś nie ma pieniędzy może zapłacić jedynie połowę lub przejechać za darmo. Nie ma problemu.

Endang zatrudnia także 40 pracowników. Zajmują się oni pobieraniem opłat, wyciąganiem śmieci z rzeki oraz kontrolowaniem ruchu. Most przynosi nawet 20 milionów rupii dziennie (ponad 5 tysięcy złotych), a szacunkowo – od początku swojej działalności przyniósł już właścicielowi 5 miliardów rupii (1.4 miliona złotych)

Most przyczynił się też do wzrostu gospodarczego regionu. Nie tylko dzięki temu, że mieszkańcy mają krótszą drogę do pracy ale i temu, że codziennie na drodze ustawiają się drobni sprzedawcy jedzenia i napojów, a także ludzie zajmujący się naprawami motocykli. Pan Muhammad Endang z własnych pieniędzy wyremontował też drogę po obydwu stronach mostu.


Zobacz też:

Facebook Comments