Naprawa kół w skuterze w Indonezji. „Tambal ban” czy „tambah ban”?
Podróżując skuterem po Indonezji może się zdarzyć, że złapiemy tzw. kapcia. Wtedy z pomocą przychodzą małe lokalne, stacje naprawy opon. Można je znaleźć na niemal każdej stacji benzynowej jak również a w warsztatach w Indonezji zwanych „benkel”.
Większość tych warsztatów oferuje dwa rodzaje usług – „tambal ban” i „tambah ban”. Brzmi podobnie chociaż oznacza zupełnie różne rzeczy. „Tambah ban” to jedynie napompowanie koła do właściwego ciśnienia, a „tambal ban” oznacza załatanie dziury w oponie. Różnica jest także w cenie. W Dżakarcie za napompowanie jednego koła zapłacimy 3 tysiące rupii (76 groszy), a za zaklejenie dziury 15 tysięcy rupii (3.80 złotych). Oczywiście są to ceny za naprawę opony w skuterze czy motocyklu, ceny za naprawę opony samochodowej są dużo wyższe.
Z innych słówek warto zapamiętać „ban depan” – przednia opona, „ban belakang” – tylna opona, „keduanya ban” – obie opony, „bocor” – przeciek/nieszczelność oraz „pentil” czyli wentyl.
Po zapamiętaniu tych kilku wyrażeń żaden flak w oponie nie będzie wam straszny.